Egy napra az Európai Parlament képviselői lehettünk

A 2020-as év hatalmas lehetőséggel indult a Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziumának 24 diákja számára. Az Euroscola játék nyerteseiként az a megtiszteltetés ért bennünket, 10-12. évfolyamos, angolból felsőfokú és középfokú nyelvvizsgával rendelkező, a nyelvet jól beszélő, az Európai Unió iránt érdeklődő tanulókat, hogy elutazhattunk Strasbourgba, és felkereshettük az Európai Parlament épületét. Lelkesen készültünk valamennyien, előzetesen felkészültünk a számunkra kiosztott, a fiatalokat leginkább érintő témákból (Európa jövője, fiatalok foglalkoztatása, függőségek, migráció, klímaváltozás és energiaforrások stb.), bővítettük szókincsünket.

Alig vártuk, hogy eljöjjön január 21-e, az indulás napja, amikor is Tóth Attila és Bogdán József tanár urak vezetésével elindulhatott élete egyik legnagyobb kalandjára a társaságunk. A hajnali órákban izgatottan vágtunk neki az előttünk álló közel 1300 km-es útnak.  Az első megálló egy gyönyörű város, Salzburg volt, ahol a szállásunk elfoglalása után bejártuk a belvárost, felkerestük Mozart szülőházát, viszont Mozartkugeln-t nem szereztünk. Szerdán korán indultunk tovább, s még egy buszon töltött fél napot követően átléptük a Rajnát, majd megérkeztünk a célunkhoz, Strasbourgba. Szállásunk központi helyen volt egy olyan utcában, ami engem leginkább a budapesti Andrássy útra emlékeztetett. A szobák elfoglalása után egy gyors városnéző túrára mentünk, ellátogattunk a gyönyörű, gótikus stílusban épült katedrálishoz, ami olyan hatalmas volt, hogy a fényképekbe se fért bele, majd felkerestük a város forgalmas turistaközpontját a Petite France-ot, amely elbűvölt minket macskaköves utcáival, favázas házaival. Vacsoránk elfogyasztása után gyorsan elaludtunk.

Végre elérkezett a csütörtök, utazásunk központi napja. Az eddigre már megszokottá vált, korai ébredés után ismét buszra szálltunk, hogy eljuthassunk az Európai Parlamentbe, ahol már hosszú sorokban álltak a bebocsátásra várakozó diákok. Egy gyors biztonsági ellenőrzésen estünk át, majd beléptünk a hatalmas épület belő udvarára. Fantasztikus érzés volt, hogy amit eddig csak a televízióban és képeken láttunk, valósággá vált számunkra. Hat csoportra osztottak minket, engem pedig mint  a ,,magyar csapat fiatal újságíróját” elszakítottak a többiektől, az ebédlőbe kísértek, ahol találkoztam a jelenlévő országok fiatal újságíróival. Itt rövid beszélgetés vette kezdetét, be kellett mutatkoznunk, természetesen angolul, ki honnan jött, hány éves, a későbbi sajtótájékoztató során milyen kérdést fog feltenni, valamint itt jöttünk rá, hogy senkinek semmi újságírói tapasztalata sincs. Megkértek a többiek, hogy mondjak néhány mondatot magyarul, majd megpróbálták megismételni azt. Hamar megtaláltuk egymással a közös hangot, amihez hozzájárult az együttesen elfogyasztott reggeli is.   

Ez követően átmentünk a VIP bejáraton - amit az elnökök, alelnökök használnak - a televízióból már jól ismert ülésterembe, ahol engedélyt kaptunk, hogy a beszédek közben felálljunk és akármikor képet készítsünk. Köszöntöttek minket, majd minden ország, illetve iskola 2 percben bemutatkozott. A mi iskolánkat Kövér György 12.A és Laub Lara 11.B osztályos tanulók  mutatták be. Ezután kipróbálhattuk a szavazórendszert, majd képviselők érkeztek, akik az unió felépítéséről, működéséről, fontosságáról és a brexitről beszéltek. Később az a megtiszteltetés ért minket, hogy kérdéseket tehettünk fel Antonio Tajaninak, az Európai Parlament 2017. január 17. – 2019. július 3. között hivatalban lévő elnökének.  Ezután következett az ebéd, majd megkezdődött az Eurojáték, aminek a célja az volt, hogy oldjunk meg egy 19 nyelvű tesztet négy fős csapatokban (mind a négy fő más nemzetiségű volt). A csapatok elvonultak, hogy megvitassák a problémákat, amiket kaptak, mi pedig egy nekünk készített sajtótájékoztatóra mentünk, ahol röviden bemutatták a parlament működését, a frakciókat, a bizottságok feladatait, és ezután tehettük fel kérdéseinket. Érdekes volt, ahogy egymást is meginterjúvoltuk, majd meglátogattunk kettő munkacsoportot, akik előzetesen kapott feladatukat oldották meg. Jó volt látni, milyen ügyesen dolgoztak a TFG-s diáktársaim a team munkában.  Ezt követően, visszatértünk az ülésterembe, ahol a munkacsoportok bemutatták a javaslataikat a legfontosabb kérdések megoldására, mindez egy,,rendes”parlamenti ülés keretében zajlott, majd mi kérdezhettünk a tervek részletéről, és végül megszavazhattuk, hogy elfogadjuk-e őket. Megtapasztalhattuk, hogy mennyire összetett egy képviselő dolga, sok-sok odafigyelést és együttmunkálkodást igényel egy-egy döntés megszületése. Végül  az Eurojáték döntője következett, amibe két iskolatársam Laub Lara 11.B és Pányi Máté 12.A osztályos diák is bejutott. Az izgalmas döntő után meghallgattuk az EU himnuszát, miközben az országokat bemutató diákok behozták a tagországok zászlóit. Ez igazán megható és felemelő pillanata volt a napnak. Az esemény végeztével újra csatlakoztam társaimhoz, mindannyian fáradtak voltunk a hosszú munkanap után, de életre szóló élményekkel gazdagodtunk.

A végén engedjenek meg egy saját véleményt: csodálatos élményekben volt részem Strasbourgban. Megismerhettem ezt az egyedi és ámulatba ejtő várost, eljuthattam az Európai Parlament épületébe, itt képviselhettem Magyarországot, Tokajt és iskolámat is. Találkozhattam sok más ország velem egykorú fiataljaival, akikkel különböző az anyanyelvünk, de ennek ellenére is tudtunk beszélgetni egymással, meghallgattuk a másik véleményét, és bebizonyosodott, hogy közös gondolkodásra vagyunk képesek. Ez a nap bebizonyította, hogy érdemes nyelveket tanulni, valamint azt is, hogy bár az európai emberek különbözőek lehetnek, kölcsönös tisztelettel képesek vagyunk együtt dolgozni és szebbé tenni ezt a világot. Jó európai polgárnak lenni.

Köszönetemet szeretném kifejezni tanáraimnak, Tóth Attilának és Bogdán Józsefnek, hogy előkészítették és megszervezték számunkra ezt az utazást.

Dévald Áron

10.A